Stress van een eigen praktijk, therapeut of ondernemer?

“Waarom begin jij geen eigen praktijk, je hebt zo’n mooie methode ontwikkeld en nu wordt je werkgever er beter van…” Die vraag kreeg ik 12 jaar geleden met regelmaat te horen. En ja, het was waar. Ik had een mooie methodiek ontwikkeld, trok veel cliënten en draaide een stevige productie aan cliënten die specifiek voor mij kwamen. Maar alleen al de gedachte aan een praktijk zorgde voor een knoop in mijn maag. “Ik ben niet zakelijk, ik ben geen ondernemer, en dan de spanning van steeds zelf je broek ophouden…” waren gedachten die door mijn hoofd spookten. Een eigen praktijk, niets voor mij.

Uiteindelijk trok een vriend me over de streep. Samen gingen we naar de KvK en openden een bedrijf. Het was een fluitje van een cent. Tien kilo lichter en vol adrenaline kwam ik thuis. Ik heb een eigen bedrijf. We bouwden een website waar we trots op waren. En toen, toen gingen we wachten. “Het duurt even voor Google hem oppakt” dacht ik. Zes maanden later, nog geen enkele aanmelding… Teleurstellend, maar ook een geruststelling. Want dan hoefde ik als ondernemer niet aan de slag.

Dromen van een praktijk
Veel studenten van onze opleiding dromen van een eigen praktijk. Maar net als ik zijn ze er ook bang voor. “Ik ben helemaal geen ondernemer en heb een hekel aan mezelf verkopen.” Enerzijds de kriebel, anderzijds de angst. En heel veel ideeën over ondernemerschap, het hebben van een praktijk, die hen terughoudt van de stap zetten.
Of ze zetten de stap, schrijven zich net als ik in bij de KvK, stoppen veel tijd in een website, een folder en visitekaartjes, alleen om te ontdekken dat daardoor hun praktijk niet vol komt. Het doet me denken aan de Chinese uitdrukking “Met je mond open gaan staan en hopen dat er een pekingeend invliegt.”

Hoe krijg je cliënten?
Hoe krijg je cliënten, is een van de meest gestelde vragen in de enquête die ik vorige week uitzette. Veel therapeuten denken dat je cliënten krijgt door een goede website, door een folder bij verwijzers, door visitekaartjes uit te delen. Mijn ervaring leert me dat dat niet werkt. Het is net als vissen. Je bereidt je visgerei voor, gaat aan het water zitten, doet aas aan je haakje, maar vangt niets. Soms is je aas van de haak gegeten als je de hengel binnenhaalt, maar vangen, ho maar. Wat jij misschien niet ziet, maar ik wel weet, is dat aan dat watertje waar jij zit te vissen, honderden vissers zitten. Allemaal met een hengel en met hetzelfde aas. En dat de vissen tussen al die haakjes geen verschil zien. Laat staan de behoefte voelen om te bijten. Oh ja, ze bijten wel, maar niet in een willekeurig haakje.
De gedachte dat als je een goed therapeut bent met een goede website je cliënten je wel weten te vinden, is een illusie. Goed zijn in je vak is één, ondernemerschap is twee! En de meeste therapeuten zijn niet per definitie ook echt ondernemers. Ik geloof dat het enerzijds een vaardigheid is die de één meer heeft dan de ander. Maar het goede nieuws is dat je ondernemerschap kunt leren. Door schade en schande ben ik gaan ontdekken hoe je als therapeut ook ondernemer kunt zijn. In 2009 deed ik een nieuwe poging. Een vriend bouwde een nieuwe website en ik koos er voor er helemaal voor te gaan. En deze keer werd het wel een succes.

Wat ik leerde als ondernemer
De afgelopen jaren volgde ik een heel aantal trainingen en las ik veel boeken op het gebied van ondernemerschap. Ook liet ik me coachen. Het leuke was dat ik ontdekte dat ik veel van wat daar gezegd en geleerd werd, al deed. Alleen nu werd ik bewust bekwaam. Maar hoe bewuster bekwaam ik werd, hoe bewuster ik werd van alle gebieden waar ik nog onbekwaam in was. Ik ontdekte bijvoorbeeld:

  • waarom een website alleen meestal geen cliënten trekt, maar je hem wel moet hebben.
  • dat een website een heel ander doel heeft dan alleen maar je cliënten vertellen wat jij doet.
  • dat de meeste websites vooral over de therapeut gaan, terwijl cliënten op zoek zijn naar informatie over henzelf.
  • waarom advertenties zetten meestal geen zin heeft.
  • waarom visitekaartjes meestal geen zin hebben (en hoe je ze wel kunt gebruiken).
  • dat in dezelfde vijver vissen waar iedereen vist geen goed idee is.
  • dat je beter op zoek kunt naar een eigen vijver.
  • dat je je daarom als ondernemer beter kunt specialiseren in plaats van alles te moeten willen kunnen.
  • dat de beste vorm van reclame mond-tot-mond-reclame is.
  • dat dat meteen voor problemen zorgt voor beginnende praktijken.
  • dat cliënten hun problemen het liefst toevertrouwen aan een expert.
  • dat dat dus vraagt om een expertpositie.
  • dat je als ondernemer daarom zichtbaar moet worden als expert.
  • dat het helemaal niet zo moeilijk is om een expert te worden.
  • dat als je expert bent, je moet investeren in blijvende zichtbaarheid.
  • dat als je even niet zichtbaar meer bent, cliënten je meteen niet meer weten te vinden.
  • dat je moet investeren in gratis producten.
  • dat ondernemerschap begint met geven.
  • dat Social Media (of je er nu van houdt of niet) één van de beste manieren is om zichtbaar te zijn.
  • dat je tijd voor geld ruilen (uurtje factuurtje) niet zo’n slim idee is.
  • dat je moet investeren in passief inkomen.
  • dat ieder mens iets unieks heeft waarmee hij of zij anderen iets te bieden heeft.
  • dat je het zo gek niet kunt verzinnen of je kunt het vermarkten.
  • dat we in een kennismaatschappij leven, wat ook voor therapeuten enorme kansen oplevert.
  • dat de meeste therapeuten die kansen niet benutten.
  • dat een goede en stabiele praktijk opbouwen goed kan, maar dat je daarvoor uit je comfortzone moet.
  • dat wanneer je tarieven te laag zijn cliënten denken dat je kwaliteit niet goed is.
  • etc.

Ik hoop dat de lijst je niet ontmoedigt. Je kunt dit namelijk allemaal leren en er ook nog lol in hebben. De komende weken wil ik je op weg helpen met het ontwikkelen van je praktijk (als je nog moet beginnen) of met het uitbouwen van je praktijk. Een van de manieren waarop ik dat wil doen is door een e-book te schrijven die je gratis kunt ontvangen en een masterclass te verzorgen op 22 juni 2017. Voor deze masterclass kun je je aanmelden via de volgende link. Ik wil je uitnodigen al je vragen te stellen via de enquête. Ik ga proberen in de volgende blogs, in het e-book en tijdens de masterclass zo veel mogelijk vragen te beantwoorden.

Je kunt je alvast aanmelden voor het E-book via onderstaande formulier. Wanneer het E-book gereed is sturen we het je toe.

Share This