Ons accent: De kwaliteit van de werkrelatie

Je bekijkt nu Ons accent: De kwaliteit van de werkrelatie

Ben je een supervisie- of coachingsopleiding aan het overwegen? En zie je door de bomen het bos niet meer? Logisch, want er is veel aanbod en maak maar eens de goede keuze voor jou!

En, eerlijk is eerlijk, in wezen lijken al die opleidingen ook een beetje op elkaar…

Het gaat dus om accentverschillen. Die verschillen doen er toe, dus om je een beetje te helpen een kort overzicht van ons ‘accent’.

Ons accent: De kwaliteit van de werkrelatie.

In onze visie gaat het in supervisie en coaching over de kwaliteit van de werkrelatie.

In elke relatie zijn er minimaal 2 partijen: hulpverlener-client, supervisor-supervisant, coach-coachee. De kwaliteit van die werkrelatie bepaalt voor het grootste deel het succes van het traject. Het kunnen hanteren van een goede werkrelatie staat of valt bij het vermogen van de supervisor/coach om eerlijk, moedig en respectvol het gesprek aan te gaan over wat hij/zij ervaart in het contact met de ander. Dit noemen wij ervaringsgericht werken.

Een goede werkrelatie is voor ons gelijkwaardig, dus wat er in de supervisor omgaat is o.i. net zo van belang als wat er in de supervisant omgaat. Als coach en supervisor moet je dus leren gewaar te zijn van zowel wat er in jou gebeurt, oog hebben voor wat er bij de ander gebeurt, en kunnen hanteren wat er in de werkrelatie plaatsvindt.

Wij leggen in de opleiding dus het accent op het aangaan van, gebruik maken van, en indien nodig herstellen van de werkrelatie.

Daar besteden we veel tijd aan, door:

  • Telkens weer stil te staan bij onze eigen reacties, en leren die respectvol in te zetten;
  • Gebruik te maken van groepsdynamiek in groepssupervisie;
  • Eerlijk en open het gesprek aan te gaan over wat er in werkrelaties te herstellen valt.

Wil je een expert worden in het hanteren van werkrelaties? Dan ben je bij ons aan het goede adres.

Geef je hier op via voor een Experience Day op 16 februari 2024, 28 maart 2024, 14 juni 2024, 23 augustus 2024.

Wietze van der Laan

Mijn onderwijsachtergrond helpt me als trainer en docent bij het Kempler Instituut: niet alleen wát onze studenten moeten leren, maar ook hóe is voor mij een mooie puzzel die nooit verveelt. Die combinatie tussen een vak leren, expertise opbouwen én leren hoe je als mens contact maakt met je medemens heeft de toekomst.

Geef een reactie