Vier voordelen van BLENDED HULPVERLENEN

Welke inhoud hebben jouw mailtjes naar je cliënten? Die van mij vormen steeds meer een onderdeel van de hulp die ik aan de gezinnen geef.  Hieronder beschrijf ik VIER voordelen die ervoor zorgen dat ik hier mee door blijf gaan:

1. Verfijnen van je vakmanschap
Gebruik van e-mail is voor mij zowel een aanvulling op het contact als een aanscherpen van mezelf als instrument. Woorden in een gesprek kunnen makkelijker vervliegen, dan wanneer je ze zwart op wit schrijft. Wanneer je e-mail onderdeel maakt van het hulpverleningsproces, verfijn je daarmee ook je vakmanschap.  Want woorden die je zwart-op-wit schrijft, daar denk je net iets langer over na.

2. Completere feedback voor jou
Wanneer je cliënten meteen na een gezinsgesprek vraagt naar hoe ze dit gesprek hebben ervaren, kun je ze uit hun ervaring halen en gaan ze “erover praten”. Zonde. Niet doen. Vraag het ze na afloop per mail en je krijgt vaak een eerlijke reactie.

3. Goed voorbereiden is het halve werk
Ook als voorbereiding op een gesprek kun je e-mail gebruiken om iets in de week te leggen. Het voordeel dat iemand niet meteen kan reageren, kan ervoor zorgen dat iemand er zelf meer over nadenkt. Bijvoorbeeld bij een zeer licht ontvlambare moeder moeder;  wanneer ze zich niet serieus genomen voelt, reageert ze drammerig dominerend en agressief, terwijl ze het idee heeft dat ze goed voor zichzelf opkomt. Ik vertel dan dat ik vind dat mijn focus bij haar is, dat ik haar stop als ze gaat drammen en haar uitnodig om dan letterlijk tot 25 te tellen.

4. Opnieuw aandacht geven aan belangrijke momenten
In een mail na het gesprek kun je ook terugkomen op wat jij heel knap vond. Ook als je er pas achteraf achter bent gekomen dat je cliënt(en) zichzelf overwonnen hebben, is e-mail een perfecte manier om hier nog op terug te komen. In geval van de lichtontvlambare moeder, schreef ik haar dat ik het heel knap vond dat ze zich aanvankelijk door mij liet afremmen, dat ze inzag dat ze zichzelf en haar kinderen geweld aandoet met de manier die ze tot dan toe deed. En dat mijn mond openviel toen ze zich liet helpen door haar excuses aan te bieden aan haar zoons. Haar jongens van 17 en 21 jaar geloofden hun oren niet toen hun moeder hiervoor verantwoording hoorden en zagen nemen. Wist je dat dit soort mailtjes gemiddeld zeven keer gelezen worden????

Hoe online hulpverlening concreet vorm krijgt en hoe je tussen de regels door kunt lezen komt in de volgende blog aan bod. Schrijf hieronder hoe jij e-mail een onderdeel laat zijn van jouw hulpverlening.

Share This