Hoe kies je nou het 'goede' onderwerp?

De eerste vijf minuten van een systeemgesprek vind ik nog steeds het moeilijkst. Er komt zo’n grote hoeveelheid (non)verbale informatie op me af, dat het me kan overweldigen. Wanneer ik veel onderwerpen zie waar ik op in zou kunnen gaan, doe ik wat veel mensen doen wanneer ze veel opties hebben…………

NIETS!!!

Want hoe weet je nou waar je op in moet gaan tijdens een gesprek? Hoe kom je tot de kern?

Ferdinand en ik proberen in onze blogs steeds één aspect uit het ervaringsgerichte werken uit te lichten. Om JOU een zo duidelijk en simpel mogelijk handvat te geven die je in (de eerste vijf minuten van een) gesprek met jouw cliënten kunt gebruiken.

Wat mij heeft geholpen om een gesprek te kunnen leiden, is dat ik gestopt ben met het inventariseren van en zoeken naar belangrijke onderwerpen.

Wanneer je een gezin/systeem met elkaar laat praten is het onderwerp waarover ze spreken niet van belang. Het kan elk willekeurig onderwerp zijn wat aan twee voorwaarden moeten voldoen.

Het moet een onderwerp zijn wat…

1.     …..voor minimaal één persoon belangrijk is.
2.     ….actueel is.

Op deze manier kan zelfs ‘DE WAS’ een geschikt onderwerp zijn.

Vader (geïrriteerd): “Ik moet ook overal op letten bij jou. Als ik niet zeg dat je de was op moet ruimen, dan hangt het er volgende maand nog. Je woont nu een zes weken op kamers, maar ik vind dat je je heel onvolwassen opstelt.”

Zoon (trekt zich terug): “Mmmhh.” (weet verder niets te zeggen.)
Ik: “Kun je tegen vader zeggen wat je vindt van wat hij tegen je zegt?”
Zoon: “Ik weet niet….”

Vaak betekent “ik weet niet” ook “Ik durf het (nog) niet”. Omdat ik de indruk heb dat zoon wel vader iets te zeggen heeft, besloot ik hem te helpen met:

“Vind je het prettig of niet prettig wat hij zegt?”

Nadat zoon aan vader vertelt hoe onprettig hij het vindt om steeds kritiek van hem te krijgen, zegt zoon tegen vader:”Dan heb ik liever dat je je mond houdt.” Beiden schrikken van deze zin. Zoiets heeft hij nog nooit tegen zijn vader durven zeggen. Zoon zit nu rechtop en hoeft niet meer naar woorden te zoeken.

Dit is een voorbeeld van dat ‘de was’ het begin onderwerp is wat zorgde voor een meer gelijkwaardige relatie tussen vader en zoon.

Heb jij ook een ervaring dat een huis-tuin-en-keuken onderwerp tot een verdieping van het contact van je cliënten heeft geleid? Deel hem hieronder in het reactieveld.

We willen heel graag weten wat jij vindt van de inhoud en frequentie van onze blogs en mailings. Heb jij de enquête nog niet ingevuld? Doe dat alsnog door hier te klikken.

Share This