Blog

Twee simpele vragen

“Ik heb behoefte aan een herhaling van de basisprincipes van de opleiding” zei een vierdejaars student afgelopen weekend tegen me. “Want ik wil graag de manier van denken en kijken helemaal beheersen”.  De groep was het met hem eens. Herhaling van de basis zorgt voor...

Lees meer

De kracht van kwetsbaarheid

Kwetsbaarheid. Ik ben er dol op! Tenminste, als een ander het toont!  Afgelopen opleidingsweekeind liet ik de TED talk van Brené Brown “De kracht van kwetsbaarheid” zien n.a.v. haar jarenlange onderzoek naar kwetsbaarheid. Kwetsbaarheid is een gevoel dat we allemaal...

Lees meer

(V)echt ouders

Ouderschap is de snelweg naar conflict! Tenminste, dat is wat ik persoonlijk wel ervaren heb. Je bent samen, hebt een evenwicht gevonden en dan komt er een kind die meteen alle verschillen die er tussen jou en je partner spelen zichtbaar maakt. Verschil in aanpak,...

Lees meer

Het netwerk als sleutel voor de-escalatie

Strijd werkt besmettelijk. Wanneer twee mensen in een conflict komen zoeken ze altijd medestanders. Medestanders die op basis van het verhaal dat ze horen mee gaan vechten op het strijdtoneel.  En dat geldt zeker bij vechtscheidingen. Hele systemen vechten mee.  Een...

Lees meer

Twee Youtube-filmpjes die het verschil maken

In mijn praktijk vormt e-mailen een belangrijk onderdeel van het hulpverleningsproces. Regelmatig kom ik erachter dat het toevoegen van geschikt filmmateriaal het effect nog groter maken. In deze blog wil ik twee casussen beschrijven, waarbij mijn cliënten achteraf...

Lees meer

Geschreven taal bevat non-verbale elementen

Sommige hulpverleners denken dat je met online hulpverlenen via e-mail, de non-verbale communicatie mist. Maar hoe iemand over zichzelf en zijn situatie schrijft, welke woorden hij kiest, zegt veel over die persoon en hoe verantwoordelijk hij zich maakt, wat hij eng...

Lees meer

Vier voordelen van BLENDED HULPVERLENEN

Welke inhoud hebben jouw mailtjes naar je cliënten? Die van mij vormen steeds meer een onderdeel van de hulp die ik aan de gezinnen geef.  Hieronder beschrijf ik VIER voordelen die ervoor zorgen dat ik hier mee door blijf gaan: 1. Verfijnen van je vakmanschap Gebruik...

Lees meer

Voorspreken bij een groot hart en een mond vol tanden

Soms is er geen sprake van gebrek aan moed of bereidheid, maar heeft een cliënt simpelweg de woorden niet. Wanneer doorvragen niet werkt, is VOORSPREKEN een snelle manier om het gesprek te verdiepen. Je spreekt dan als hulpverlener alleen die woorden die je tussen de...

Lees meer

Leg jij je cliënten wel eens woorden in de mond?

Leg jij je cliënten wel eens woorden in de mond? Nee, toch?! Voor sommige hulpverleners is dit een doodzonde. Ik denk echter dat woorden in de mond leggen nodig kan zijn om de kracht van de gezinnen en hun onderlinge contact aan te wakkeren. In deze blog leg ik uit...

Lees meer

Is het geklaag nu eens over?

Twee weken geleden deelde ik de oplossingsgerichte strategie voor het werken met klagers. Mijn uitdaging aan jullie was om de valkuil van deze manier van werken te beschrijven en mee te denken over een ervaringsgerichte manier van werken met klagers. Sjoerd reageerde...

Lees meer

Werken met “klagers”

Vorig jaar heb ik twee blogs gewijd aan het thema “Werken met bezoekers”. Zoals beloofd ga ik nu verder, maar dan met het thema “Werken met klagers”. Na de eerste twee blogs kreeg ik in de wandelgangen als klacht “Dit thema kennen we al. Dat is les één uit de...

Lees meer
Share This