Blog
Zeg ons alsjeblieft wat we moeten doen!
Auteur: Linda Riemsdijk "Zeg ons nou alsjeblieft wat we moeten doen." Een zin die ik ouders geregeld hoor zeggen wanneer ze bij mij in de praktijk komen vanwege het gedrag van hun kind. "We hebben alles al geprobeerd. Streng toespreken. Proberen uit te leggen. Je kan...
Lees meerWie wint en wie is de boef?
Je (belangrijke) andere ten koste van alles willen laten verliezen. Ook als het betekent dat je zelf verliest. Dit is de mentaliteit van vijandige conflicten, de filosofie van oorlog. Vechtscheidingen zijn het duidelijkste voorbeeld waarin deze filosofie het contact...
Lees meerStop met vragen stellen
Uit angst om te kwetsen of verkeerd te adviseren durven veel hulpverleners niet te zeggen wat ze vinden. Herken jij deze angst en wil je meer helpend zijn voor je cliënten en hun belangrijke anderen? Stop dan met vragen stellen en spreek in de gebiedende wijs. Positie...
Lees meerStop met spreken na vijf minuten
Wij zijn er in onze systeemgerichte methode op gericht nieuwe helende ervaringen tussen de leden van een systeem of gezin te creëren. Maar hoe begeleid je zo’n gesprek nou? Hoe gebruik je als hulpverlener je (ogenschijnlijk gekke) ingevingen tijdens dit gesprek?Stop...
Lees meerSysteemgericht werken: denk drie stappen vooruit
Wij gaan er binnen onze visie op systeemgericht werken vanuit dat jij als hulpverlener het systeem van je cliënt nodig hebt om effectieve, duurzame hulp te kunnen bieden. Maar alleen het bij elkaar zijn en met elkaar spreken is geen garantie voor een helpend effect....
Lees meerSysteemgericht werken is cliënten helpen belangrijk te zijn voor elkaar
“Liever dan zelf belangrijk te zijn voor een cliënt, helpen wij cliënten belangrijk te zijn voor elkaar.” Deze zin vat het basisprincipe van onze systeemgerichte visie samen. In dit blog lees je wat een doorslaggevende factor is in het effectief werken met de...
Lees meerWaarom je symptomen niet moet willen bestrijden!
Wanneer de balans tussen zelfzorg en zorg voor de ander weg is, komen mensen (en ook hulpverleners) langzaam maar zeker in de problemen. Dat was de boodschap van mijn vorige blog. Na het lezen van deze blog word je duidelijk waarom je de symptomen van je cliënten...
Lees meerTwee simpele vragen
“Ik heb behoefte aan een herhaling van de basisprincipes van de opleiding” zei een vierdejaars student afgelopen weekend tegen me. “Want ik wil graag de manier van denken en kijken helemaal beheersen”. De groep was het met hem eens. Herhaling van de basis zorgt voor...
Lees meerDe kracht van kwetsbaarheid
Kwetsbaarheid. Ik ben er dol op! Tenminste, als een ander het toont! Afgelopen opleidingsweekeind liet ik de TED talk van Brené Brown “De kracht van kwetsbaarheid” zien n.a.v. haar jarenlange onderzoek naar kwetsbaarheid. Kwetsbaarheid is een gevoel dat we allemaal...
Lees meerVechtscheidingen: (V)echt ouders
Hulpverlenen bij vechtscheidingen: (V)echt ouders In het hulpverlenen bij vechtscheidingen komt de hulpverlener vechtende ouders tegen. Hoe kunnen wij hen helpen om weer echt ouders te worden. Door: Ferdinand Bijzet Ouderschap is de snelweg naar conflict! Tenminste,...
Lees meerSysteemgericht werken als sleutel voor de-escalatie bij vechtscheidingen
Systeemgericht werken als sleutel voor de-escalatie bij vechtscheidingen Vechtscheidingen vragen veel van hulpverleners. Door systeemgericht te werken met alle betrokkenen kan de hulpverlener werken aan de-escalatie. Door: Ferdinand Bijzet Strijd werkt besmettelijk....
Lees meerHulpverlenen bij vechtscheidingen.
Hulpverlenen bij vechtscheidingen Hulpverlenen bij vechtscheidingen vraagt veel van hulpverleners. Deze blog probeert een richtlijn te geven aan hulpverleners die te maken krijgen met vechtscheidingen. Door: Ferdinand Bijzet Ze zijn de schrik van menig hulpverlener:...
Lees meer