Blog

Stop met spreken na vijf minuten

Wij zijn er in onze systeemgerichte methode op gericht nieuwe helende ervaringen tussen de leden van een systeem of gezin te creëren. Maar hoe begeleid je zo’n gesprek nou? Hoe gebruik je als hulpverlener je (ogenschijnlijk gekke) ingevingen tijdens dit gesprek?Stop...

Lees meer

Systeemgericht werken: denk drie stappen vooruit

Wij gaan er binnen onze visie op systeemgericht werken vanuit dat jij als hulpverlener het systeem van je cliënt nodig hebt om effectieve, duurzame hulp te kunnen bieden. Maar alleen het bij elkaar zijn en met elkaar spreken is geen garantie voor een helpend effect....

Lees meer

Waarom je symptomen niet moet willen bestrijden!

Wanneer de balans tussen zelfzorg en zorg voor de ander weg is, komen mensen (en ook hulpverleners) langzaam maar zeker in de problemen.  Dat was de boodschap van mijn vorige blog. Na het lezen van deze blog word je duidelijk waarom je de symptomen van je cliënten...

Lees meer

Twee simpele vragen

“Ik heb behoefte aan een herhaling van de basisprincipes van de opleiding” zei een vierdejaars student afgelopen weekend tegen me. “Want ik wil graag de manier van denken en kijken helemaal beheersen”.  De groep was het met hem eens. Herhaling van de basis zorgt voor...

Lees meer

De kracht van kwetsbaarheid

Kwetsbaarheid. Ik ben er dol op! Tenminste, als een ander het toont!  Afgelopen opleidingsweekeind liet ik de TED talk van Brené Brown “De kracht van kwetsbaarheid” zien n.a.v. haar jarenlange onderzoek naar kwetsbaarheid. Kwetsbaarheid is een gevoel dat we allemaal...

Lees meer

Vechtscheidingen: (V)echt ouders

Hulpverlenen bij vechtscheidingen: (V)echt ouders In het hulpverlenen bij vechtscheidingen komt de hulpverlener vechtende ouders tegen. Hoe kunnen wij hen helpen om weer echt ouders te worden.  Door: Ferdinand Bijzet Ouderschap is de snelweg naar conflict! Tenminste,...

Lees meer

Hulpverlenen bij vechtscheidingen.

Hulpverlenen bij vechtscheidingen Hulpverlenen bij vechtscheidingen vraagt veel van hulpverleners. Deze blog probeert een richtlijn te geven aan hulpverleners die te maken krijgen met vechtscheidingen. Door: Ferdinand Bijzet Ze zijn de schrik van menig hulpverlener:...

Lees meer

Twee Youtube-filmpjes die het verschil maken

In mijn praktijk vormt e-mailen een belangrijk onderdeel van het hulpverleningsproces. Regelmatig kom ik erachter dat het toevoegen van geschikt filmmateriaal het effect nog groter maken. In deze blog wil ik twee casussen beschrijven, waarbij mijn cliënten achteraf...

Lees meer

Geschreven taal bevat non-verbale elementen

Sommige hulpverleners denken dat je met online hulpverlenen via e-mail, de non-verbale communicatie mist. Maar hoe iemand over zichzelf en zijn situatie schrijft, welke woorden hij kiest, zegt veel over die persoon en hoe verantwoordelijk hij zich maakt, wat hij eng...

Lees meer

Vier voordelen van BLENDED HULPVERLENEN

Welke inhoud hebben jouw mailtjes naar je cliënten? Die van mij vormen steeds meer een onderdeel van de hulp die ik aan de gezinnen geef.  Hieronder beschrijf ik VIER voordelen die ervoor zorgen dat ik hier mee door blijf gaan: 1. Verfijnen van je vakmanschap Gebruik...

Lees meer
Share This