Blog

Denk drie stappen vooruit

De EPT gaat ervan uit dat jij als hulpverlener het systeem van je cliënt nodig hebt om effectieve, duurzame hulp te kunnen bieden. Maar alleen het bij elkaar zijn en met elkaar spreken is geen garantie voor een helpend effect. Jacqueline gaf hier een ‘mooi’ voorbeeld...

Lees meer

Cliënten helpen belangrijk te zijn voor elkaar

“Liever dan zelf belangrijk te zijn voor een cliënt, helpen wij cliënten belangrijk te zijn voor elkaar.” Deze zin vat het systeemgerichte basisprincipe van de EPT samen. In dit blog lees je wat een doorslaggevende factor is in het effectief werken met de belangrijke...

Lees meer

Waarom je symptomen niet moet willen bestrijden!

Wanneer de balans tussen zelfzorg en zorg voor de ander weg is, komen mensen (en ook hulpverleners) langzaam maar zeker in de problemen.  Dat was de boodschap van mijn vorige blog. Na het lezen van deze blog word je duidelijk waarom je de symptomen van je cliënten...

Lees meer

Twee simpele vragen

“Ik heb behoefte aan een herhaling van de basisprincipes van de opleiding” zei een vierdejaars student afgelopen weekend tegen me. “Want ik wil graag de manier van denken en kijken helemaal beheersen”.  De groep was het met hem eens. Herhaling van de basis zorgt voor...

Lees meer

De kracht van kwetsbaarheid

Kwetsbaarheid. Ik ben er dol op! Tenminste, als een ander het toont!  Afgelopen opleidingsweekeind liet ik de TED talk van Brené Brown “De kracht van kwetsbaarheid” zien n.a.v. haar jarenlange onderzoek naar kwetsbaarheid. Kwetsbaarheid is een gevoel dat we allemaal...

Lees meer

(V)echt ouders

Ouderschap is de snelweg naar conflict! Tenminste, dat is wat ik persoonlijk wel ervaren heb. Je bent samen, hebt een evenwicht gevonden en dan komt er een kind die meteen alle verschillen die er tussen jou en je partner spelen zichtbaar maakt. Verschil in aanpak,...

Lees meer

Het netwerk als sleutel voor de-escalatie

Strijd werkt besmettelijk. Wanneer twee mensen in een conflict komen zoeken ze altijd medestanders. Medestanders die op basis van het verhaal dat ze horen mee gaan vechten op het strijdtoneel.  En dat geldt zeker bij vechtscheidingen. Hele systemen vechten mee.  Een...

Lees meer

Twee Youtube-filmpjes die het verschil maken

In mijn praktijk vormt e-mailen een belangrijk onderdeel van het hulpverleningsproces. Regelmatig kom ik erachter dat het toevoegen van geschikt filmmateriaal het effect nog groter maken. In deze blog wil ik twee casussen beschrijven, waarbij mijn cliënten achteraf...

Lees meer

Geschreven taal bevat non-verbale elementen

Sommige hulpverleners denken dat je met online hulpverlenen via e-mail, de non-verbale communicatie mist. Maar hoe iemand over zichzelf en zijn situatie schrijft, welke woorden hij kiest, zegt veel over die persoon en hoe verantwoordelijk hij zich maakt, wat hij eng...

Lees meer

Vier voordelen van BLENDED HULPVERLENEN

Welke inhoud hebben jouw mailtjes naar je cliënten? Die van mij vormen steeds meer een onderdeel van de hulp die ik aan de gezinnen geef.  Hieronder beschrijf ik VIER voordelen die ervoor zorgen dat ik hier mee door blijf gaan: 1. Verfijnen van je vakmanschap Gebruik...

Lees meer

Voorspreken bij een groot hart en een mond vol tanden

Soms is er geen sprake van gebrek aan moed of bereidheid, maar heeft een cliënt simpelweg de woorden niet. Wanneer doorvragen niet werkt, is VOORSPREKEN een snelle manier om het gesprek te verdiepen. Je spreekt dan als hulpverlener alleen die woorden die je tussen de...

Lees meer
Share This