Heb jij ook zo'n hekel aan marketing?

Ondernemen in een eigen praktijk

Heb jij ook zo’n hekel aan marketing? Misschien herken je dit wel: je bent vol goede moed met een praktijk gestart. Je website draait, maar cliënten blijven uit. Je hoort wel eens wat van mensen die bij een marketingtraining geweest zijn, bij zo’n marketinggoeroe. Wat ze je vertellen roept meteen weerstand op. Verkopen, zichtbaar worden op sociale media, van jezelf laten horen, niets voor jou! Misschien houdt dat je zelfs wel tegen om een praktijk te starten. Je weet van jezelf dat je een vakman/vakvrouw bent, maar jezelf profileren vind je maar niets. Marketing is, om het maar eens in de taal van onze methode te zeggen “een niet toegestaan deel” voor jou.

Verdiep je in ondernemerschap en marketing
Ik las een poos geleden een uitspraak van iemand die zei dat hulpverleners heel veel tijd stoppen in het zich verder methodisch bekwamen. Maar dat ze eigenlijk meer tijd en geld zouden moeten steken in het zich bekwamen in marketing en ondernemerschap. Misschien herken je dit wel. Je kent een collega, en als hulpverlener/therapeut heb je niet eens zo’n hoge pet van haar op. Maar zij heeft een volle praktijk. Zij is overal bij betrokken, profileert zich en komt overal binnen. En diep van binnen voel je irritatie. Waarom zij wel? Nou, omdat deze collega waarschijnlijk tijd gestopt heeft om zich te bekwamen in marketing en ondernemerschap!

De afgelopen jaren heb ik mij uitgebreid verdiept in marketing en ondernemerschap middels training, coaching en het verslinden van literatuur. Ook ik behoor tot de mensen die zich op dat gebied niet comfortabel voelen. Maar ik voel wel de urgentie. De afgelopen jaren ben ik ver uit mijn comfortzone gegaan op dat gebied. Ik moest echt stappen zetten die ik doodeng vond. Stappen waar ook weer van alle kanten reactie op kwam. Sommigen vonden het gaaf, anderen waren er blij mee, sommigen vonden het niets. En juist die laatste reacties raakten me het meest. Waarschijnlijk omdat ik een deel van hun huiver en weerstand herken. Want ook voor mij is me zo zichtbaar profileren niet toegestaan.

Het marketinggeheim
In deze blog wil ik je een geheim over marketing vertellen waardoor ik het leuk ben gaan vinden. Een geheim dat eigenlijk heel simpel is. Marketing anno 2017 gaat niet over verkopen maar over geven! Jouw bijdrage aan anderen beschikbaar stellen. En bij voorkeur gratis! Als je een beetje opgelet hebt dan zie je dat om je heen veel gebeuren. Allerlei bedrijven geven gratis e-books, video’s en  bijeenkomsten weg. Het enige dat je hoeft te doen is je naam en emailadres achterlaten. Meestal volgt daarna een aanbod om iets van hen te kopen. Nu kun je reageren met “natuurlijk geven ze iets weg, dat is gewoon een truc om daarna iets aan je te verkopen!” Voor ik daarop in ga, wil ik je vragen eerst eens wat zelfonderzoek te doen. Doen deze mensen (qua verkoop) misschien iets dat jij jezelf niet toestaat? Iets dat uit jouw comfortzone ligt?

Is het weggeven een truc? Het zou kunnen. Vooral wanneer je niets geeft om de mensen aan wie je iets weggeeft. Als het je alleen maar gaat om jezelf, jouw bedrijf, jouw omzet en om geld verdienen. Het kan ook anders! Je weet waar mensen mee worstelen en jij hebt een route gevonden die hen kan helpen. Jij weet dat jij iets te bieden hebt dat hen waarde verschaft, hen verder helpt. Maar mensen weten niet dat jij hen verder kunt helpen want ze kennen jou niet. Juist omdat jij hen verder wilt helpen, wil je je product aanbevelen, wil je mensen kennis laten maken met jouw product. En zoek je naar manieren om dat te doen. Iets weggeven is een manier. Natuurlijk doe je nadat je iets hebt weggeven ook aan follow-up. Je vraagt hen wat ze er van vonden en biedt hen aan om meer van het product af te nemen. Natuurlijk kost dat geld, want jouw tijd en energie zit er in. Ben je dan bezig met een truc? Óf ben je bezig jouw waarde te delen met de mensen die er van kunnen profiteren?

Wanneer jouw houding die van dienstbaarheid is, wanneer jij wilt bijdragen aan het welzijn van anderen, dan is een dergelijke marketingtool geen truc! “The proof is in the pudding” zeggen de Engelsen. En kijk maar eens naar een aantal rijken van de aarde die deze trucs bedacht hebben en uitvoerden, er geld mee verdienden. Wat doen ze met hun geld? Heel vaak zetten ze het in om van nog meer waarde te zijn.

Ik daag je uit: onderzoek jouw weerstand tegen marketing eens. Waarom is dat niet toegestaan? Heeft het te maken met overtuigingen? Overtuigingen over verkopen, geld, rijkdom?

Hoe kun je geven?

  • Geven begint met vragen. Vraag mensen waar ze tegenaan lopen en wat ze graag zouden willen.
  • Begin op basis van de antwoorden die je krijgt met het creëren van waarde welke je gratis beschikbaar stelt (deze blog, ons aankomende e-book, onze FB-live uitzendingen zijn voorbeelden daarvan).
  • Begeef je op sociale media onder je doelgroep en geef van jouw kennis gratis weg. Stel je helpend op: “Hoe kan ik jou verder helpen.”

Doel van dit gevende gedrag is dat je doelgroep je leert kennen, en van jouw kennis en waarde gaat profiteren. Doel is niet dat ze van je gaan kopen. Als jij waarde levert waar zij van kunnen profiteren gaan ze dat vanzelf doen. Zo niet, gaan ze je misschien aanbevelen aan anderen! Als je doel bijdragen is, wordt marketing leuk.

Jezelf scholen in marketing en ondernemerschap?
Op 22 juni verzorg ik hierover een masterclass. Wil je meer leren over deze vorm van marketing, over geven, over hoe je dit in een eigen praktijk doet? Wil jij je weerstand overwinnen? Wil jij meer uit je praktijk halen? Schrijf je dan nu in voor deze masterclass. De hoeveelheid deelnemers is beperkt.

Share This