Belemmeringen in het ondernemerschap in een eigen praktijk

Wat zijn voor jou de drie grootste belemmeringen als het gaat om ondernemen in een eigen praktijk? Die vraag stelde ik op voorhand aan de deelnemers van de masterclass van aankomende donderdag. Ik kreeg al een heel aantal antwoorden. Het zal je niet verrassen dat de meeste antwoorden te maken hebben met de praktijkhouder zelf. En ik herken dat helemaal. Weet je wat mij het meest in de weg zit op het gebied van ondernemerschap? Angst, onzekerheid en twijfel. Weet je wat mijn favoriete manier van omgaan met deze angst en twijfel is? Voorzichtigheid, bescheidenheid, in mijn comfortzone blijven, mijn nek niet te veel uitsteken. En als ik het wel doe en mensen vinden er wat van, mijn nek snel weer in te trekken. Ondernemen is doodeng! Tenminste, als je uit je comfortzone gaat! Daarom wil ik deze serie over ondernemerschap in een eigen praktijk graag afronden door stil te staan bij jouw belemmerende overtuigingen.

Wat zend je uit?
Wat is het effect wanneer je je door angst, onzekerheid en twijfel laat leiden? Als je voorzichtig, onzichtbaar en bescheiden blijft? Wat straal je uit naar de buitenwereld?

Bij mij moet je niet zijn…

Is toch zo!?! Maar denk nu even terug aan mijn vorige blogs of lees mijn E-book dat deze week verschenen is. Cliënten zijn juist op zoek naar iemand die ervaren is, expert is, de beste is! Je problemen vertrouw je immers niet zomaar aan iemand toe!

Wat moet ik dan met mijn angst?
Angst is onderdeel van ondernemerschap. Maar nu is de vraag: laat jij je door je angst en onzekerheid leiden? Óf zie je je angst als een gegeven, kom je je angst onder ogen en zet je toch de stap? Je moet je angst niet ontkennen, dat zou ongezond zijn. Maar je er door laten leiden is niet de juiste reclame. Wanneer jij vanuit angst een praktijk gaat runnen, onzichtbaar, voorzichtig, bescheiden, dan is dat een slecht signaal naar buiten. Anderen pikken onbewust de boodschap op:

Bij mij moet je niet zijn!!!

En het gevolg is vaak dat mensen je dus ook links laten liggen.

Expertise is het sleutelwoord
Volgens mij zei Fritz Perls (grondlegger van de Gestalttherapie) vroeger al dat angst vaak een ander woord is voor excitement. Dus angstig zijn (excited zijn) hoort er bij! Maar als je angst gaat zien als excitement, opwinding over je passie, dan verandert het in een kracht. Daarom is het ook zo belangrijk dat je investeert in expertise. Dat je je ontwikkeld op een gebied waar jij goed in bent. En dat je vanuit die expertise, die passie naar buiten gaat treden. Dat je je expertise laat zien. Zelfs als je groeit in je expertise blijft dat eng. Zeker als je opgevoed bent met de overtuiging: “Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg!” Naar buiten treden, laten zien wat je goed kunt, zit niet echt in onze culturele genen. Maar een beetje ondernemer zal dat toch moeten leren.

Onderzoek je overtuigingen
Ik raad je daarom ook aan jouw overtuigingen over jezelf ten aanzien van ondernemerschap te onderzoeken. Een paar die ik bij mezelf heb ontdekt:

  • Over je eigen kwaliteiten praten, is opscheppen. Dit is ongepast.
  • Doe maar normaal dan ben je goed genoeg.
  • Geld vragen voor wat je doet is gênant.
  • Als je te zichtbaar wordt, vinden mensen je hoogmoedig.
  • Geld is slecht.
  • Je moet mensen niet lastigvallen met jouw reclame, ze moeten je vinden.

Wat zijn jouw overtuigingen? Wil je groeien als ondernemer dan moet je deze overtuigingen opsporen en veranderen. Vaak helpt het om op zoek te gaan naar je passie en kwaliteit en deze te vergroten. Om uit je comfortzone te stappen. Je angst mee te nemen en toch de stap te zetten. De angst om te zetten in excitement.
Tijdens de masterclass aanstaande donderdag zullen we aandacht besteden aan deze overtuigingen en aan de manier om deze te ontstijgen.

Share This